Isnin, 9 Februari 2009

Bukit Gantang: PAS @ PR mesti dapat majority LEBIH 10 ribu!

Oleh: Huzaifah (http://huzaifahsview.blogspot.com/)


PRK Bukit Gantang adalah indicator. Medan menguji pilihan rakyat pasca ‘rampasan kuasa’ BN 5 Februari 09. Jika PR menang, itu tandanya Umno memang menuju kehancuran. Turut menerima tempias ialah institusi istana. Maknanya, memang sah kerajaan MBH Zamri itu tidak diperlukan. Memang sah sultan membuat keputusan yang salah. Memang sah rakyat menolak Najib dan Umno!


Bagaimana pula jika BN menang? Ia membawa maksud sebaliknya. Memang, PR boleh sahaja mengatakan, kemenangan BN diselaputi pelbagai ‘penipuan, rasuah dan ugutan.’ Tapi, memetik kata kawan saya pemimpin Umno kawasan Kuala Pilah:


“Esey tahu bonar Umno ni, ekau katolah apo sahajo…asal dio dapek apo yang dio nak, Umno tak peduli apo…dio langga jo!”


Betul tak? Insiden ‘rampasan kuasa’ di Perak adalah bukti nyata dan sebelum itu, melarikan dua Adun PKR dan terkini memberikan tekanan kepada Adun Bukit Selambau di Kedah. Harap tiada lagi pimpinan PR menganggap Umno @ BN ini berotak professional apatah lagi rasional…(ini kena minta DSAI bagi tahu kepada Tan Sri Khalid di Selangor, please lah…)



Bagus juga berkawan dengan orang Umno. Mereka ini kadang-kadang jujur, menceritakan ‘resepi’ kemenangan tanpa jenuh meminta pun.


Kata kawan saya itu, semasa PRU Mac 2008 lalu, tiga hari sebelum mengundi pun dia sudah mendapat kertas undi yang sah dan sudah pun bertanda pangkah di kotak BN. Tugasnya, apabila hari mengundi nanti ialah, memasukkan kertas undi BN itu ke dalam kotak undi dan keluar dari bilik mengundi, mesti menyerahkan kertas undi kosong yang diterima di dalam bilik mengundi. Selepas itu, dia akan menerima sampul berisi RM250.


Kata kawan saya, setakat RM250 seorang, apalah sangat. Sebab itu kata dia lagi, ada calon di Negeri Sembilan dulu yang asalnya diramal boleh kalah tetapi akhirnya menang. Percaturannya, BN akan mengkaji sejauh manakah kekuatan undi yang akan diperolehi oleh calon PR.


Baiklah, kita andaikan calon PR akan menang dengan majority 1000 undi, maka BN akan mengeluarkan kertas undi awal sebanyak 1500. Alah…jika 1500 X RM250, baru RM375,000.00. Still in budget BN. No hal…lahhh!


Itu sebabnya, jika PR nak menang di Bukit Gantang, lipatgandakan usaha dengan meraih undi yang lebih besar. Biar lebih besar daripada PRU 13 dahulu. Bila sudah terlalu besar, usaha BN menipu tersebut akan jadi sia-sia.


Alahai…inilah gamaknya yang dikatakan orang…BN ‘membeli’ undi rakyat!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan